Globālas attīstības un izglītības organizācijas IREX Baltijas Medijpratības programmas ietvaros jauniešiem Latvijā jau vairākus gadus ir iespēja apgūt medijpratību un pašiem kļūt par brīvprātīgajiem medijpratības treneriem, palīdzot citiem paaugstināt medijpratības prasmes, atpazīt viltus ziņas, dezinformāciju, gudri lietot publiskajā telpā pieejamo informāciju.
Novembrī IREX piedāvātās VeryVerified.eu medijpratības mācībās piedalījās arī Uzņēmējdarbības vadības fakultātes Komunikācijas virziena Starptautiskās komunikācijas vadības 4.kursa students Ivars Muižnieks. “Sabiedrības izpratnes trūkums par dažādu mediju saturu ir kritisks un ļoti būtiski ir veicināt sabiedrības izpratni par dažādos medijos atspoguļotajiem Latvijas un pasaules notikumiem. Manuprāt, jaunieši, kuri pēc četriem gadiem dosies pie vēlēšanu urnām, un, kuri to jau šogad ir darījuši pirmo reizi ir tā sabiedrības daļa, kuras medijpratība ir jāveicina visvairāk. No jauniešu izpratnes par medijos publicētām ziņām būs atkarīgs tas, kā mēs dzīvosim turpmāk. Par medijpratības treneri kļuvu, lai varētu sniegt savu ieguldījumu sabiedrības medijpratības veicināšanā,” uzsver I.Muižnieks, kurš ļoti aktīvi piedalās visās augstskolas organizētajās aktivitātēs un pasākumos par medijpratību.
Jau gandrīz gadu Biznesa augstskola Turība Komunikācijas virziens realizē projektu “Medijpratība: Domā! Lieto! Zini!”, kura ietvaros šī gada vasarā notika arī medijpratības vasaras skola. “Vasaras skolā nolēmu iesaistīties, lai gūtu jaunas zināšanas un pieredzi par to, kā darbojas mūsdienu mediji. Pēc kursa nodomāju, ka mana pieredze un zināšanas atbilst tam, lai turpmāk pievērstos medijpratības jautājumiem un medijpratības projekts būtu lielisks sākums kaut kam jaunam. Dažādas viltus ziņas kopsakarā ar sociālajiem medijiem ir kļuvušas bīstamas sabiedrībai kopumā un kritiskās domāšanas trūkums ir viena no būtiskākajām sabiedrības problēmām, kas ir apdraudējums Latvijas, kā neatkarīgas un demokrātiskas valsts pastāvēšanā,” uzskata komunikācijas students.
Augstskolā organizētas arī dažādas ekspertu diskusijas, lekcijas par medijpratību, mācību ekskursijas, izstrādes procesā ir speciāli veidota mājaslapa, podkāsti par medijpratības aktualitātēm, kā arī kā izvēles kurss citās fakultātēs ieviests studiju kurss “Medijpratība”. Savukārt komunikācijas virziena studentiem šāds studiju kurss ir obligāts 4.kursā un vienmēr bijis iekļauts komunikācijas bakalaura studiju programmās “Sabiedriskās attiecības” un “Starptautiskā komunikācijas vadība”. Tuvākie pasākumi: ekspertu diskusija “Medijpratība propogandas labirintos” 28.novembrī, kas būs skatāma arī augstskolas Facebook profilā.
Arī Ivars atzinīgi novērtē medijpratības aktivitātes augstskolā: “Vispirms jau man jāsaka paldies par medijpratības projekta īstenotajiem par interesantu, kvalitatīvu un uzrunājošu saturu. Tāpat šis projekts man palīdzēja definēt to virzienu, kurā turpmāk veikšu pētniecisko darbu studiju ietvaros un domāju, ka esmu atradis savu nišu arī maģistra darbam, un varbūt arī nākotnes doktorantūras studijām. Mans zināšanu līmenis par medijpratību noteikti tika paaugstināts šī projekta ietvaros, bet saturs palīdzēja noformēt domas un atziņas, kas turpmāk tiks izmantotas gan studijās, gan darbā.”
Biznesa augstskola Turība medijpratības projektam augstskola ir saņēmusi grantu no Baltijas Medijpratības programmas, kas ir ASV Valsts departamenta iniciatīva, ko īsteno ASV bāzētā globālās attīstības un izglītības organizācija IREX.
Jana Bunkus, Mg.sc.comm.
Uzņēmējdarbības vadības fakultātes prodekāne
Komunikācijas virziena vadītāja