Menu Close

Netiķete

Šis vārds radies no angļu valodas, savienojot vārdus “network” (internets) un “etiquette” (etiķete) un nozīmē uzvedības kultūru internetā. Tādējādi netiķete apraksta uzvedības noteikumus cieņpilnai un atbilstošai saziņai internetā, tostarp – medijpratību jeb gudru informācijas un drošu interneta lietošanu. Tātad, netiķete ir nerakstīti vispārīgi uzvedības noteikumi saziņai internetā. 

Šis ir salīdzinoši jauns jēdziens, kas īpaši aktuāls kļuva pandēmijas un mājsēdes laikā, kad visi cilvēki intensīvi sāka sazināties internetā, tostarp – dažādās tikšanās un sanāksmēs tiešsaistē. 

Sazinoties internetā, vienmēr jāatceras, ka jūs sazināties ar cilvēkiem, nevis vienkārši ar datoru vai viedtālruni. Tāpat kā reālajā pasaulē, arī internetā ir nepieciešami etiķetes noteikumi. Tāpēc netiķete ir svarīga, lai izvairītos no negatīvām sekām.

Zemāk jūs atradīsi vispārīgus ieteikumus par rīcību internetā, kas jāievēro, sazinoties tiešsaistē.

Ievēro tiešsaistes uzvedības noteikumus jeb normas, ko tu ievēro arī reālajā dzīvē

Sazinoties tiešsaistē, atceries etiķetes noteikumus, kurus tu ievēro savā ikdienā. Atturies no citu cilvēku aizskaršanas, provocēšanas, draudiem vai aizskaršanas. Cieni savu tērzēšanas kolēģu viedokli un izsaki konstruktīvu viedokli vai kritiku. Atceries, ka tevi var saukt pie atbildības par cilvēku apvainošanu tiešsaistē, tāpēc apdomā, vai tavs viedoklis ir pamatots, pirms to publicē.

Otrpus ekrānam – reāls cilvēks, nevis mašīna

Veidojot ziņojumus un informāciju, padomā par personu, kas atrodas otrpus ekrānam. Tu nesazinies ar mašīnu, bet ar reālu cilvēku, kuram ir savas jūtas un emocijas. Apsver arī to, ko un kā raksti. Jo internets neko neaizmirst! Atceries, ka pat, ja kaut ko izdzēsīsi, internets to vienalga saglabās. Esi medijpratīgs un kritiski domājoši arī šajā aspektā. 

Parādi savu labāko pusi arī tiešsaistē

Saziņai internetā ir zināma anonimitāte, kas reālajā dzīvē nepastāv, kad runā ar kādu aci pret aci. Bieži vien šī anonimitāte daudziem lietotājiem internetā rada zemāku kavēšanās slieksni, un viņi tiešsaistē uzvedas pat rupji vai neapdomīgi, aizmirstot, ka internets visu saglabā un tas ir reāls pierādījums arī lielāku strīdu vai pat izmeklēšanu laikā. 

Tāpēc tiešsaistē parādi savu labāko pusi. Esi draudzīgs un cieņpilns, pat ja nepiekrīti. Labu netiķeti raksturo cieņa, pieklājība un profesionalitāte. Nekļūsti personīgs, apvainojot kādu, vai izpaužot kādus datus. 

Padoms. Vajadzētu atturēties no ziņojumu vai atsevišķu vārdu rakstīšanas tikai ar lielajiem burtiem — pat ja vēlies šīm sadaļām piešķirt lielāku nozīmi. Lielie burti internetā nozīmē kliegšanu un parasti tiek uzskatīti par nepieklājīgiem.

Vispirms izlasi, tad jautā

Vai tev ir jautājums par kaut ko? Vispirms velti laiku, lai rūpīgi izlasītu atbildes iepriekšējos diskusiju ierakstos. Pastāv liela iespēja, ka kāds jau ir atbildējis uz tavu jautājumu. Ja raksti atbildi, kas ir līdzīga kāda cita atbildei, tas parāda pārējiem tērzēšanas dalībniekiem, ka līdz šim sarunai esat pievērsis maz uzmanības.

Atceries, ka sarunas tiešsaistē var notikt ļoti ātri. Tāpēc pirms atbildes vai jautājumu uzdošanas ir svarīgi apkopot visu informāciju.

Pievērs uzmanību gramatikai

Velti laiku, lai vēlreiz izlasītu savas atbildes. Pārbaudi, vai tajās nav gramatikas, pieturzīmes un pareizrakstības kļūdas. Tas var būt ļoti nomācoši otrai personai, ja ir jāatšifrē slikti uzrakstīti teikumi, lai saprastu to nozīmi. Turklāt kļūdaina gramatika novērš uzmanību no ziņojuma mērķa.

Vēl viens padoms: rakstot e-pastu, vienmēr atceries izmantot arī atbilstošu sveiciena un atvadīšanās formu. Tā arī ir daļa no netiķetes.

Cieni citu privātumu

Šis noteikums ir jāievēro ne tikai ikdienas tiešsaistes saziņas lietošanā, bet arī darbā. Nepārsūti tev nosūtīto informāciju, iepriekš nesaņemot atļauju ar sākotnējo sūtītāju. Sūtot privātus e-pasta ziņojumus vairākiem adresātiem, izmanto BCC (aklo kopiju), nevis CC (kopējā kopija). Daudziem cilvēkiem nepatīk, ka viņu vārdi un e-pasta adreses tiek nodotas cilvēkiem, kurus viņi paši nepazīst.

Šis noteikums internetā attiecas arī uz tādu fotoattēlu vai videoklipu augšupielādi un kopīgošanu, kuros redzamas citas personas. Pirms šādu privātu failu izplatīšanas noteikti sazinies ar attiecīgajām personām.

Pēdējais, bet ne mazāk svarīgais: cieni citu personu privātumu un nereģistrējieties biļeteniem, forumiem vai tamlīdzīgiem pakalpojumiem, izmantojot kāda cita vārdu vai e-pasta adresi.

Cieni citu laiku

Mēs dzīvojam daudz ātrākā pasaulē, nekā mūsu vecāki vai vecvecāki ir pieraduši. Informāciju var nosūtīt dažādiem cilvēkiem visā pasaulē dažu sekunžu laikā – un bez īpašas piepūles. Atceries par laika zonu atšķirību un respektē, ja zemesslodes otrā pusē ir nakts, tātad cilvēki guļ. 

Vai savos e-pastos esi pietiekami kodolīgs un lietišķs? Vai tavi argumenti ir formulēti pareizi un skaidri? Neviens nevēlas nevajadzīgi tērēt laiku e-pasta ziņojumam, kura galvenais ziņojums ir tikai e-pasta beigās. Tas patērē laiku un pūles, un ir vienkārši kaitinoši. Apsver arī to, kam patiešām ir jābūt adresātu sarakstā. Galu galā cieņa pret citu cilvēku laiku un joslas platumu arī ir daļa no netiķetes.

Piedod citu kļūdas

Ikviens, kurš tiešsaistē izmanto forumus, sociālos tīklus un e-pastus, kādreiz bija iesācējs. Tāpat kā jebkurā citā jomā, ikviens var kļūdīties. Bieži vien tās ir pareizrakstības kļūdas, lieki jautājumi vai pārāk garas atbildes. Paturot to prātā, ir svarīgi piedot savu kolēģu kļūdas. Ja tās ir tikai nelielas kļūdas, vislabāk uz tām nereaģēt. Ja ir kāda nopietna kļūda, piemēram, nepareizs citāts, ziņojumi rakstīti tikai ar lielajiem burtiem vai trūkst gramatikas un pieturzīmju, vislabāk par to norādīt personu privātā ziņojumā.

Padoms: Sarakstoties elektroniski, izvairies no sarkasma, jo to ne vienmēr cilvēki pareizi uztver – it sevišķi rakstītajā veidā. Tāpēc labāk ir palikt objektīvam. Ja tomēr vēlies paust sarkasmu draugu vai tuvu kolēģu vidū, izmanto emocijzīmes, piemēram, smaidiņus vai GIF, lai liktu lasītājam saprast, ka tas ir joks. Kopumā rūpīgi izvēlies emocijzīmes – tās var pastiprināt vēstījumu, bet var arī radīt divdomīgas situācijas.

Neizmanto savu varu ļaunprātīgi

Internetā, tāpat kā reālajā dzīvē, dažiem cilvēkiem ir lielāka vara nekā citiem. Piemēram, moderatoriem diskusijās, ekspertiem uzņēmumos vai sistēmu administratoriem ikdienas darbā. Ja tev ir vairāk varas nekā citiem, tev nav tiesību to. Neizspiego kolēģus vai tērzēšanas dalībniekus tikai tāpēc, ka tev ir tehniskie līdzekļi, lai to izdarītu. Piemēram, sistēmu administratoriem nekad nevajadzētu lasīt privātos e-pastus vai uzzināt par algu struktūru uzņēmumā. Arī šajā jautājumā atceries par kritisko domāšanu.

Palīdzi kontrolēt mobingu

Internetā bieži nākas saskarties ar agresīvu personisku kritiku vai uzbrukumiem personām. Grupu tērzēšanā karstas diskusijas nereti pāraug tā sauktajos liesmu karos. Centies palikt ārpus tiem un neveicināt mobingu. Vienmēr atceries, ka tev arī internetā jāizturas pret citiem tā, kā tu vēlētos, lai izturas pret tevi. Nelabprātība neietilpst netiķetē.

Atceries arī, ka apvainojumi un draudi internetā var radīt juridiskas sekas. Šī iemesla dēļ neļaujies kārdinājumam izteikt šādus komentārus pat karstās diskusijās. Tā vietā demonstrē priekšzīmīgu uzvedību internetā.

Naida runa un netiķete

Tā sauktā naida runa internetā ir pieaugoša problēma, īpaši sociālajos medijos. To bieži var atrast aizskarošos komentāros zem fotoattēliem vai ziņām. Ko tu vari darīt pret naida runu? Ja tu saskaries ar šādiem paziņojumiem internetā, tev par tiem jāziņo vietnes nodrošinātājam. Pakalpojumu sniedzējiem ir juridisks pienākums 24 stundu laikā dzēst saturu, kas acīmredzami ir nelikumīgs.

Kā ikviens no mums var vērsties pret naida runu? Tās izplatītājiem publiski pieprasīt konkrētus faktus, kas pierāda vai apstiprina viņu pausto. Tomēr nekādā gadījumā nevajadzētu reaģēt ar naidu vai apvainojumiem. Par to arī tevi var saukt pie atbildības.

Drošības noteikumi bērniem

Ja lasi šo mājaslapu, tu noteikti aizdomājies par medijpratību, drošu informācijas lietošanu, dezinformāciju, viltus informāciju un vēlies, lai laiks, ko pavadi internetā, būtu pēc iespējas interesantāks un drošāks. Tas ir ļoti apsveicami. Tomēr ne visi to apzinās un izmanto internetu nelāgiem nolūkiem. Tas var skart gan pieaugušos, gan bērnus.  

Internets ir bagātinājums ikvienam – ikdienā, skolā un darbā. Tomēr tas rada dažus riskus un negatīvās puses. Runā par medijpratību arī ar bērniem un izskaidro iespējamos interneta riskus. 

Arī izskatam ir nozīme

Internetā, tāpat kā personīgajā klātienes komunikācijā, ir jāievēro uzvedības normas, tāpēc, piedaloties tiešsaistes sanāksmēs vai pasākumos, parūpējies par kvalitatīvu video attēlu, skaņu un saģērbies atbilstoši pasākuma formātam. Tas nekas, ka esi attālināti – tik un tā tas ir pasākums, kurā piedalies, tāpēc ir svarīgi atbilstoši saģērbties, kā arī parūpēties par citām niansēm. Esi uzmanīgs ar informāciju, kas ir tev apkārt – ja nevēlies kaut ko publiski atrādīt, piemēram, ģimenes foto vai kādu ziņojuma dēli aiz muguras ar vērtīgu informāciju, izvēlies pareizo vietu videozvanam. Atceries par datu drošību arī šajā gadījumā. 

Materiāls tapis, izmantojot: https://www.kaspersky.com/resource-center/preemptive-safety/what-is-netiquette